Laat je niet in de maling nemen door grote jongens

Laat je niet in de maling nemen door grote jongens

Een groot, kwalitatief en mooi netwerk opbouwen vergt jaren werk. Wat dat betreft ben ik wat je noemt een ervaringsdeskundige. Jaren heb ik geïnvesteerd in netwerken, mensen leren kennen en het onderhouden van de contacten die ik heb opgedaan.

Wat nu, als er iemand van uit het niets opduikt en gebruik van jouw netwerk wil maken? Ik hoor je al denken: “Waarom niet, Harrie?” Jij bent toch zo van het verbinden? Dat klopt. Ik ben een verbinder, maar dat geldt alleen voor mensen die ik ken en vertrouw vanuit mijn eigen visie. Ik zal bijvoorbeeld nooit zomaar een iemand op een contact van mij afsturen als ik niet weet wie het is.

Want, eerlijk is eerlijk, dat mooie netwerk van mij kan ook zo weer afbrokkelen als ik blindelings ‘halers’ met ‘gevers’ in contact breng. Adam Grant beschrijft dat goed in zijn boek ‘Geven en Nemen’.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat je je netwerk moet koesteren. Natuurlijk sta ik altijd open voor nieuwe verbindingen, dat is mijn ‘WHY’, dat is wie ik ben. Maar ik ben zeker ‘gekke Henkie’ niet. Om met de woorden van mijn coach te spreken: “Harrie, laat je niet in de maling nemen. Ook niet door grote jongens.”

Misschien vraag je je af waar dit opeens vandaan komt. Dat zal ik je vertellen. Onlangs werd ik door een salesmanager van een heel groot recruitment bedrijf gevraagd of hij mij op LinkedIn bij ‘vacatures’ standaard mocht ‘taggen’.

Taggen is het benoemen op een social media kanaal. In dit geval ging het om mijn LinkedInpagina. Zoals ik al zei is mijn netwerk erg groot. In de afgelopen 10 jaar heb een netwerk opgebouwd dat inmiddels bestaat uit duizenden connecties.

Als deze salesmanager dus zijn zin zou krijgen, zouden al mijn connecties al zijn openstaande vacatures onder ogen krijgen. Nu denk je misschien wel dat dat prettig is voor degenen in mijn netwerk die werk zoeken.

Dat is inderdaad waar, maar het recruitment bedrijf verdient zijn geld door die mensen met elkaar in contact te brengen. Is er eenmaal een match, dan hebben ze ook nog eens een behoorlijke marge op de lonen die uitgekeerd worden. Van mij wordt verwacht dat ik gratis en voor niets mijn netwerk aan het recruitment bedrijf beschikbaar stel, snap je?

Helaas voor die meneer zet ik mijn netwerk niet in om gratis reclame voor iemand te maken die vervolgens zijn zakken vult. Kijk, als we eerst netjes kennismaken, valt er met mij altijd wel te praten om op een passende wijze beide, of in dit geval drie partijen te kunnen helpen.

Het recruitment bureau zag niet de noodzaak om even langs te komen voor een goed gesprek, maar wilde wel graag even mijn netwerk ‘gebruiken’. Je snapt het al, ik heb vriendelijk bedankt voor de eer en mijn ‘WHY’ nog eventjes uitgelegd.

Immers: “Netwerken is net daten”. Je gaat niet in één keer overstag!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *