Het belang van netwerken & social media

Het belang van netwerken & social media

“Ik zie netwerken echt als ‘daten’. Je doet eerst een kop koffie en nog een keer een kop koffie en dan ga je een keer lunchen.” – Harrie Lamers

 

Social media is een heel belangrijke tool om als ondernemer aan nieuwe klanten, nieuwe samenwerkende partners en leads te komen. Jarenlang heb ik in de financial accountancy gezeten, waarvan 13 jaar op een groot accountantsbureau in Zoetermeer. Het heeft mij steeds verbaasd hoe weinig er werd gedaan aan marketing en sales. Met name in de zin van: hoe kom ik goed in contact met potentiële nieuwe klanten.

Mijn ervaring is, als je duurzame relaties wilt aangaan, je persoonlijk met mensen in contact moet gaan. Dat heb ik kunnen realiseren doordat ik onder andere voorzitter ben geweest van een businessclub en veel ben gaan netwerken. Zo ben ik in contact gekomen met veel mensen. Door gewoon mezelf te blijven en steeds concreet aan te geven wat onze toegevoegde waarde was en vooral wat mijn toegevoegde waarde is, groeide mijn netwerk enorm.

Het klinkt misschien allemaal heel simpel, maar wat doen veel mensen, ze beginnen meteen al met het verkooppraatje. Ik zie netwerken echt als ‘daten’. Je doet eerst een kop koffie en nog een keer een kop koffie en dan ga je een keer lunchen. Zo leer je elkaar zo heel goed kennen en ontstaat er een vertrouwensrelatie. Natuurlijk is een klik in het begin van het gesprek ook belangrijk,  maar door het vertrouwen ga je echt zaken doen met elkaar.

Inmiddels ben ik een aantal jaar verder als ondernemer. Na 13 jaar in de accountancy had ik de besloten om het ondernemerschap in te gaan. Met vallen en opstaan, sta ik waar ik nu sta. Naast mijn eigen inzet, heb ik dit succes voor een groot deel te danken aan de partners waar ik mee samenwerk en anderzijds door goede marketing. Voor de marketing maak ik ook gebruik van de social media. Doordat ik een groot netwerk heb, wordt wat ik op social media plaats, door veel mensen gezien en gelezen.

In mijn beleving ligt de kracht van de social media voornamelijk in LinkedIn. Via dit medium kom ik in contact met potentiële samenwerkingspartners, maar uiteraard ook met potentiële nieuwe klanten.

Met veel nieuwe potentiële klanten kom ik in contact doordat iemand in mijn netwerk mij introduceert. Tot mijn verbazing heb ik gemerkt dat wanneer dat gebeurd, het vertrouwen, of de klik tussen mij en de nieuwe relatie, dan meer (gecorrigeerd al) aanwezig is. Uiteraard moet mijn werk nog steeds heel goed zijn, maar dit schept een ideale band.

Verder ben ik een vaak gevraagde gastspreker. Ik merk, dat wanneer ik mijn visie over de kracht van netwerken, social selling en LinkedIn deel, ik enerzijds nieuwe kansen creëer voor de aanwezigen en anderzijds voor mij zelf. Dat is denk ik wel het mooiste aan de social selling: hoe meer je deelt, hoe meer je kan krijgen.

Ik heb een handige tool gevonden waarmee ik mensen via LinkedIn kan helpen door ze een aantal tips te geven over hun profiel en tips over hoe ze makkelijker in contact kunnen komen met potentiële klanten. De aanleiding daarvoor was, dat het mij ter ore kwam dat Nederland nummer 1 is in LinkedIn. Wij maken daar het meeste gebruik van en tegelijkertijd ook het minst. Iedereen die je spreekt heeft wel een LinkedIn account. De mensen hier om mij heen, werkzoekenden natuurlijk, maar ook mensen in de business. Helaas benut niet iedereen de mogelijkheden. Ik probeer mensen daarmee dus te helpen, door tips en advies te geven over hoe ze meer uit LinkedIn kunnen halen. Op mijn website staan tips en adviezen ten aanzien van het creëren en vergroten van het netwerk, doe er je voordeel mee!

Ten slotte nog een woord van advies voor alle ondernemers en aspirant ondernemers. Wees oprecht, luister heel goed naar de ander, pak snel door en laat niets liggen. Besef dat het geheim van succesvol ondernemen niet alleen netwerken en social media is, maar vooral heel hard werken!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

7 + 11 =